Monday, 3 March 2014

That white liquid, milk and its alternatives/Ese líquido blanco, la leche y otras alternativas

 

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Cow´s milk is that drink we have so deeply ingrained in our occidental culture that it seems almost impossible for many to find a substitute for our daily cup of tea or coffee.


The truth is, milk consumption is perfectly dispensable in healthy adults because a good source of calcium can be found in many other foods. Let´s not forget that is not just the calcium intake what makes our bones assimilate it, but the delicate balance between other minerals such as Magnesium, and Vitamin D. Of course, exercising (lifting weights) is key to build up strong bones.
It has been reported in several studies of Public Health that higher dairy intake typically found in North America or UK is linked to higher risk of osteoporosis so it is always interesting to find alternatives to this drink.
We know that the dairy industry is huge and extremely powerful in many sectors of the scientific community. It is often discovered that certain so called impartial news research praising the benefits of drinking milk is later linked to investments or interests from the research team. That is why I say, don´t buy anything you read about any food claiming to have almost magical properties for human health. Take it with a pinch of salt.

This is why, in wake of massive dairy campaigns to drink more milk than ever I suggest you to find the balance alternating milk with other drinks that are very healthy and much more easily digested for delicate stomachs or lactose intolerants.

Let´s see what other white milky drinks we can choose:

1. Soya milk
 This is the most common alternative to cow´s milk. And now many dairy industries have started a new line of production for Soya milk, cause they know profit and business is there.
The problem with the actual soya milk is that it often contains other ingredients other than water and soya hull. Read the label and see: Fructose, emulsifier, stabiliser...  And the real flavor leaves a lot to be desired from the original soya milk traditionally made at home (in Asia is very common the homemade soy milk).
The price of the average brand with all those added ingredients is still a bit pricey though. So imagine the real or so called organic Soya Milk from Wholefoods, etc...

Soy milk is not a bad option but the biggest obstacle I find with it is that it CURDLES in acidic or very hot liquids, such as coffee and tea.


My Favorite Options

The healthier alternatives to soya milk are rice milk (rice drink), almond milk, oats milk, coconut milk.

2- Coconut Milk

A year ago when I was living in London I got into the habit of  drinking coconut milk from this brand called Kara and I must say it was a truly delicious flavor. I didn't pay much more than the average Soya milk and it was perfect for cereals and coffee. And it has a very interesting nutritional profile. Even though is higher in fats, the saturated fats are medium-chain fatty acids (MCFA) that are not negative for cholesterol and 50% of the fatty acids in coconut are made up of lauric acid – an antiviral and antibacterial fatty acid that is also present in human breast milk.





3.Almond and Oats Milk

Both are extremely easy to make at home and they are definitely worth trying it.

Almond milk:  We all know how good almond is for cardiovascular health and alternative calcium intake.

It is actually pretty expensive and being on a budget means I either spend 10 minutes making it at home or in no way I am going to spend twice as much as the soya milk or cow´s milk. It is almost considered luxury drink due to the fact that is made of almonds, one the most expensive  nuts in the market.
How to make it? Super easy!!!

Ingredients for 1L : 40 almonds (raw) + 1 L water, stevia or honey to sweeten it(optional)

Gadgets: Food processor or  a good blender and a colander or a museline.

Just blend the almonds with the water until you see a white milky drink.  Then strain it and keep it in the fridge for 3 days maximum.  And don´t throw away the almond pulp!!

Here I made 500mL with 2 glasses of water and a handful of raw almonds:



 Make a red pepper dip with the leftover pulp from the almond: mix it with a roasted red pepper add some salt and pepper and herbs and voilá!



Oats milk:  Another versatile and even cheaper than almond milk. Oats are sooo cheap that if you get into the habit of making it every other day I am sure you won´t go back to buying a brick.

If you want to make Oats milk is the same: 1 cup of ready oats + 1 L water




 Again, don´t throw away the leftover oats pulp!Make muffins or oat cookies. 

Now , I am no expert on bakery and cakes but this is a no-brainer recipe:2 ingredients!

Ingredients:
Oat pulp leftover
1 mashed banana 



Just mix it with a fork and bake it!

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  Traducción en español:

La leche de vaca es un alimento tan profundamente arraigado en la alimentación occidental que parece casi imposible para algunos sustituirla por algo parecido en nuestro café o té. 

La realidad es que el consumo de lacteos es perfectamente prescindible en adultos ya que la fuente de calcio se puede obtener de otros muchos alimentos. Es más, está ya bien comprobado en los últimos informes de salud pública que las poblaciones de paises con mayor consumo en lácteos son las que tienen mayor riesgo de osteoporosis. Tampoco hay que olvidar la clave para buena asimilación de calcio sin necesidad de dosis diaria de leche: deporte, mínima exposición a rayos solares y dieta saludable alta en verduras y pescados.
La industria láctea tiene demasiado poder y hay muchas investigaciones científicas supuestamente imparciales a priori que se descubren más tarde financiadas por la industria, así que todo hay que mirarlo con lupa.

Es por esto que ante la gran dependencia de ese líquido blanco, están apareciendo en el mercado una gran variedad de alternativas algo más saludables...si eliges la más cara del mercado :-S


Leche de Soja
La leche de soja, es una de ellas. Pero, ¡ no te engañes! lo que crees que es leche de soja es incluso peor que un vaso de leche de vaca fresca. Simplemente lee la composición y verás que tiene demasiados ingredientes estabilizadores, azúcares, conservantes, etc. y dejan mucho que desear con la auténtica leche de soja preparada tradicionalmente en muchos hogares de China y Japón.


La leche de soja se ha extendido mucho pero el precio sigue siendo hago elevado. Un brick de 1L de marca ronda los 1,5Eur. Y si nos vamos a leche de soja de verdad, sin nada más añadido, el precio se duplica.Esto es en leche de soja bio de agricultura ecológica que se vende en secciones de dietética especial o biomercados.


Ingredientes de Soja Gerblé:
Agua, habas de soja descascarilladas (13,2%) procedente de cultivo ecológico.



Y esta otra marca BONSOY de Eroski, elegida por mi por ser de las que tienen menos añadidos y ser más económica. Además se soja tiene: azúcar, emulgente, aroma, sales de calcio y vitaminas A y D:




La leche de soja tiene un gran inconveniente: COAGULA tanto en líquidos calientes como en líquidos ácidos, como el café. 

¿Qué otras opciones hay?
En realidad las alternativas vegetales más sanas son : Leche de arroz, leche de avena, leche de almendra, Leche de coco. Todas ellas super caras!!! De todas ellas la LECHE DE ALMENDRAS y la LECHE DE AVENA, son las más fáciles de preparar en casa. Y bien baratas.
¿Que ventajas tiene la leche de almendras?
Pues todas las ventajas de la almendra: Fuente de calcio vegetal, zinc,magensio, potasio, hierro, acidos grasos cardiosaludables, fibra y por supuesto sin lactosa.

Sólo 2 minutos: No hay excusas de tiempo para no prepararla!

1 Litro de Agua + 40 almendras crudas---> Batidora de vaso-->Pasar por colador de tela y listo a la nevera. Dura 3-4 dias, como la leche pasteurizada una vez abierta. La puedes endulzar con un poco de miel.


 500mL de Leche de Almendras : 2 vasos de agua + puñado almendra cruda

Y la pasta de almendra que queda tras colarlo la utilizamos para otras delicias como un dip paté sanísimo de almendra y pimiento rojo:

TODO SE APROVECHA EN LA COCINA

La leche de avena también se hace igual de fácil aunque hay que remojar durante unas horas los copos de avena y en mi opinión el saber de la almendra es mucho más apetecible, pero es cuestión de gustos : 

Ingredientes : 1 vaso de copos de avena instantáneos + 1L agua  
Batirlo con batidora potente y colarlo.

El valor nutricional también es distinto, ya que es un cereal y no un fruto seco.

 Y  que podemos hacer con la pasta de avena tras colar? Galletas de Avena, solo añadiremos  plátano o pasas y canela y lo horneamos. 



Moraleja: Sé curioso/a y prueba alternativas. Quizás seas defensor/a de tu vaso de leche con colacao. Pero no te cierres a probar algo diferente y, sobretodo, mucho más sano. La reeducación alimentaria empieza por descubrir nuevos sabores y experimentar.